Het rijden in een camper is net even wat anders dan het rijden in een personenauto. Om veilig met je camper op pad te gaan, delen we graag wat tips.

Voor het eerst op pad met een camper

Als je voor het eerst met je camper op pad gaat, is dat natuurlijk even wennen. Oke, je hebt de B-rijbewijs en rijdt regelmatig in een personenauto. Dat wil niet zeggen dat je het rijden in een personenauto kunt vergelijken met een camper. Dat is net even anders. Ook al mag je met je B-rijbewijs zonder problemen een camper tot 3500 kilogram besturen. 

In deze blogpost vertellen we waar je allemaal op moet letten om veilig met je camper op pad te gaan. 

Oefen op een industrieterrein

Als je nog nooit achter het stuur van een camper hebt gezeten, raden wij je aan om eerst op een afgelegen en/of rustige plek te oefenen. Bijvoorbeeld in het weekend op een bedrijventerrein. Je kunt op zo’n plek dan makkelijk je bijzondere verrichtingen oefenen, zoals:

  • Achteruit rijden
  • File parkeren
  • Keren
  • Rijden zonder achteruitkijkspiegel
  • Hellingproef (indien aanwezig)
  • Enzovoorts

Op deze manier raak je vertrouwd met de afmetingen van je camper.  Neem als je gaat oefenen je partner/reisgezel mee. Hij/zij kan jou dan aanwijzingen geven. Zorg er dan voor dat je je partner altijd (in de spiegel) ziet. Op die manier kun je het beste met elkaar communiceren. 

Op pad met je camper

Als je voldoende hebt geoefend en je jouw camper een beetje eigen hebt gemaakt, kun je echt op pad! Jouw vakantie begint al op het moment dat je in je camper stapt. Misschien gaan de eerste meters en bochten nog wat onwennig, maar geloof mij… Dit went snel. 

Rijdt vooral rustig. Trek rustig door naar de volgende versnelling en schakel relaxed. Doe wat goed en veilig voelt, maar overdrijf niet. Je zult zien dat je snel vertrouwd raakt met je camper en al snel vlotjes met het overige verkeer meerijdt. 

Bij veel campers is de opbouw vaak breder dan de cabine. Hierdoor steken de spiegels aan beide zijkanten vaak uit. Hou daar rekening mee tijdens het rijden. Gemakkelijk raak je iets of iemand aan met de spiegels. 

Tips

  • Rijd rustig en anticipeer ruim op tijd
  • Houd voldoende afstand. Een zware camper heeft een langere remweg dan een personenauto.
  • Neem ruime bochten, zodat je ook met de brede opbouw achter de cabine netjes om obstakels heenrijdt
  • Houd rekening met een overstekende achterkant; deze zwenkt uit in de bocht.
  • Rijd langzaam over drempels en schuine opritten als je een overstekende achterkant hebt. Zo voorkom je dat hij het asfalt raakt.
  • Matig je snelheid bij harde wind omdat een camper zijwindgevoelig is; zeker op bruggen en wanneer een vrachtwagen je inhaalt.

Neem ruime bochten

Om dat de wielbasis bij een camper langer is dan bij een personenauto, is het belangrijk om bochten ruim te nemen. Doe je dat niet, dan loop je het risico met de zijkant van de camper andere objecten te raken. Let onderweg maar eens op hoeveel busjes je ziet rijden met schades ter hoogte van de schuifdeur. 

Noteer de buitenmaten

Een aanrader is om voordat je op pad gaat met je camper, de buitenmaten van je camper op te meten. Denk hierbij aan zaken zoals:

  • Afmeting van spiegel tot spiegel
  • Airco (opbouw)
  • Schotel (opbouw)
  • Luifel
  • Fietsendrager
  • Etc. 

Schrijf de totaalafmetingen op een briefje of stickertje en plak deze in het zicht van de bestuurder. Kom je onderweg overwachts een lengte-, hoogte-, of breedtebeperking tegen dan kun je snel zien wat dit voor jou betekent.

Rijdt rustig en anticipeer

Hey, je hebt vakantie. Dus waarom haasten? Rijd vooral rustig en anticipeer. Je vakantie begint tenslotte al op het moment dat je in je camper stapt. Relax! Matig je snelheid bij harde wind. Een camper is zijwindgevoelig is. Zeker wanneer je op bruggen rijdt en/of een vrachtwagen inhaalt.

De achterkant zwenkt uit

De achterkant van een (half)integraal camper steekt relatief ver uit ten opzichte van de achterwielen. Dit heeft als gevolg dat deze uitzwenkt. Houd daarom altijd rekening met deze overstekende achterkant. Je wilt niet dat deze in een geparkeerde auto of lantaarnpaal terecht komt. 

Afstand houden

Niet geheel onbelangrijk en zelfs nog belangrijker dan in je personenauto is het voldoende houden van afstand. Realiseer je dat je veelal met dik 3,5 ton op pad bent. Je remweg wordt hiermee automatisch langer ten opzichte van een (lichte) personenauto. 

Achteruit rijden en parkeren

Probeer krappe parkeerplaatsen zoveel als mogelijk te vermijden. Zeker als je hierbij onvoldoende zicht hebt op mogelijke obstakels. Kun je niet anders dan in een krap parkeervak parkeren, zorg dan altijd dat er iemand anders is die je aanwijzigen kunt geven. 

Gebruik je spiegels goed

Over je schouder kijken of je achteruitkijkspiegel gebruiken is er bij een camper niet echt bij. Je moet toch echt gebruik maken van wat je zijspiegels (en je dodenhoekspiegels) je laten zien. Vertrouw ook niet blind op je achteruitrij camera, omdat deze veelal gericht zijn op de grond. Zij houden geen rekening met mogelijke hoger gelegen obstakels, zoals bijvoorbeeld laaghangende takken of borden. 

Van rijbaan wisselen? Neem de tijd.

Smijt je camper niet klakkeloos van de ene rijbaan naar de andere, daarvoor is je camper te groot. Controleer tijdig je spiegels voordat je van rijbaan wisselt. Dit is eigenlijk is dat je tijdens je hele rit zou moeten doen. Geef op tijd richting aan. Check voor de zekerheid nog zeker je spiegels voordat je de camper langzaam naar de andere rijbaan verplaatst. 

Rijdt relaxter met campernavigatie

Het rijden met campernavigatie heeft vele voordelen. Zo kun je kiezen voor mooie routes binnendoor i.p.v. de snelweg. Wat je dan niet wilt is op plekken terecht komen waar je met je camper niet doorheen kan gaan. Zoals veel te smalle straten of te lage brug of viaduct. Een goed voorbeeld is de Garmin Camper 795. Deze camper navigatie brengt je zonder problemen naar je plaats van bestemming. 

Ook interessant: