Wat verandert er precies aan de belasting voor campers?
Vanaf 1 januari 2026 stijgt de motorrijtuigenbelasting (ook wel houderschapsbelasting genoemd) voor campers aanzienlijk. Waar je nu nog profiteert van het zogeheten kwarttarief — oftewel 25% van het tarief dat geldt voor personenauto’s — wordt dit verhoogd naar 50% van dat personenautotarief. Simpel gezegd: je gaat het dubbele betalen aan wegenbelasting voor je camper.
Wat bedoelen ze met het ‘personenautotarief’?
Dat klinkt verwarrend, want een camper is toch geen personenauto? Klopt, maar de Belastingdienst gebruikt het personenautotarief als referentiepunt. De belasting voor campers wordt berekend als een percentage daarvan. Tot nu toe was dat 25% (het kwarttarief). Vanaf 2026 wordt dat 50%.
Een voorbeeld:
- Stel, het personenautotarief voor een voertuig van jouw gewicht en brandstoftype is €2.000 per jaar.
- In 2025 betaal je dan €500 (25%).
- In 2026 betaal je €1.000 (50%).
Waarom wordt deze belasting verhoogd?
De overheid wil belastingvoordelen voor specifieke voertuigen heroverwegen. Campers werden vroeger vooral gezien als seizoensvoertuigen, maar tegenwoordig gebruiken veel mensen hun camper het hele jaar door. Daarmee past het gunstige kwarttarief volgens de overheid niet meer bij het werkelijke gebruik.
Daarnaast spelen er andere overwegingen mee:
- Campers zijn vaak groot en zwaar: ze belasten het wegennet meer.
- Ze zijn meestal diesels en dus vervuilender dan personenauto’s.
- Er is een groeiende campermarkt, en de overheid wil meeliften op dat succes.
Wat zijn de gevolgen voor huidige campereigenaren?
Voor veel camperaars betekent deze wijziging een flinke stijging in de vaste lasten. Honderden euro’s extra per jaar is voor veel mensen geen kleinigheid. Wat zijn de mogelijke gevolgen?
1. Minder aantrekkelijk om een camper te bezitten
Wie zijn camper slechts enkele weken per jaar gebruikt, zal zich afvragen of het nog de moeite waard is. Zeker als de belasting hoger wordt dan wat je aan huur zou betalen voor diezelfde paar weken.
2. Mogelijke prijsdaling van campers
Omdat de jaarlijkse gebruikskosten stijgen, zullen kopers kritischer worden. Dat drukt de tweedehandswaarde. Vooral oudere, zwaardere diesels worden minder interessant en zullen in prijs dalen.
3. Meer aanbod op de markt
Sommige mensen zullen hun camper in 2025 nog willen verkopen voordat de nieuwe regels ingaan, in de hoop nog een goede prijs te krijgen. Dit kan leiden tot een tijdelijk groter aanbod op de tweedehandsmarkt.
Heeft het zin om nog snel een camper te kopen in 2025?
Nee, niet als je denkt te profiteren van het lagere tarief. Het belastingvoordeel geldt alleen voor het jaar 2025, en vanaf 1 januari 2026 betaal je gewoon het nieuwe, hogere tarief. Of je je camper nou in 2020 of op 31 december 2025 hebt gekocht, maakt dan niets uit.
Wat je eventueel wél kunt doen, is in 2025 nog profiteren van een iets hogere restwaarde als je weet dat je hem op korte termijn weer verkoopt. Maar puur kopen om het “oude tarief” vast te houden, heeft geen zin.
Welke campers worden het hardst geraakt?
De belasting stijgt voor álle campers, maar het effect zal per camper verschillen. Vooral de volgende categorieën worden het hardst geraakt:
- Zware campers: belasting is gebaseerd op gewicht, dus meer gewicht = hogere kosten.
- Dieselcampers: dieselmotoren hebben een hoger basistarief en mogelijk toeslagen.
- Oudere campers: oudere motoren stoten meer uit en kunnen extra milieutoeslagen hebben.
Lichtere buscampers of nieuwere, zuinigere modellen zijn relatief minder nadelig.
Gaat dit gevolgen hebben voor camperverhuur?
Voor verhuurbedrijven verandert er in feite niets. Zij betalen namelijk nu al het halftarief (50%) voor hun campers en blijven dat ook na 2026 betalen. Voor hen is er dus geen sprake van een verhoging.
Voor particuliere camperaars wordt verhuren mogelijk wél aantrekkelijker. Door je camper via platforms als Goboony, Camptoo of PaulCamper tijdelijk te verhuren, kun je (een deel van) de hogere belastingkosten terugverdienen. Zeker in het hoogseizoen is de vraag groot, waardoor je camper niet stil hoeft te staan.
Wat kun je doen om slim met deze wijziging om te gaan?
Hier zijn enkele tips voor wie niet onaangenaam verrast wil worden:
✅ Schors je camper in de winter
Gebruik je je camper maar een paar maanden per jaar? Dan kun je overwegen om hem de rest van het jaar te schorsen. Je betaalt dan tijdelijk geen belasting (maar mag er ook niet mee rijden of parkeren op de openbare weg).
👉 Lees meer over het schorsen van je camper in dit blog.
✅ Overweeg lichtere modellen
Als je toch van plan bent je camper te vervangen, kijk dan naar lichtere modellen met een gunstigere gewichts- en brandstofcombinatie. Dat scheelt jaarlijks honderden euro’s.
✅ Verhuur je camper
Zelfs enkele weken per jaar verhuren kan genoeg opleveren om de belastingverhoging op te vangen. Zeker in de zomer is de vraag groot.
✅ Reken door
Maak een simpele berekening: hoeveel gebruik je je camper, wat kost hij aan belasting en onderhoud, en hoe verhoudt zich dat tot huren? Soms is verkopen en jaarlijks huren voordeliger — en zorgelozer.
Wat zeggen camperclubs en belangenorganisaties?
De NKC (Nederlandse Kampeerauto Club) en andere belangenverenigingen hebben zich uitgesproken tegen de verhoging. Ze wijzen op het feit dat:
- Veel camperaars gepensioneerd zijn met een beperkt budget.
- Campers gemiddeld weinig kilometers rijden.
- Het toerisme in Nederland juist gestimuleerd wordt door camperaars.
Tot nu toe lijkt de overheid echter niet van plan de maatregel terug te draaien. De verhoging is onderdeel van bredere fiscale veranderingen.
Wat is de langetermijnimpact op camperbezit?
Het camperleven verandert. Niet in beleving, maar wel in kosten. Verwacht wordt dat:
- Sommige mensen hun camper gaan verkopen.
- Nieuwe kopers voorzichtiger worden.
- Lichtere, zuinigere campers populairder worden.
- Camperdelen en verhuren gaan toenemen.
- De restwaarde van campers daalt.
Toch zal het campergevoel blijven bestaan. Vrijheid, avontuur en de charme van onderweg zijn, verdwijnen niet met een belastingverhoging.
Conclusie: wat betekent dit concreet voor jou?
Ben je al camperbezitter? Dan is het slim om je gebruik en kosten eens onder de loep te nemen. Gebruik je hem veel? Dan blijft hij waarschijnlijk zijn geld waard. Staat hij vooral stil? Dan is verhuren of verkopen wellicht een optie.
Overweeg je om een camper te kopen? Laat je dan niet opjagen door het idee dat je in 2025 nog snel moet toeslaan. De verhoging geldt voor iedereen, ongeacht het aankoopmoment.
En bovenal: laat je liefde voor reizen niet temperen door regels. Camperen blijft een van de mooiste manieren om te reizen. Maar vanaf 2026 wel met een iets ander prijskaartje.