Waar moet je op letten bij de aanschaf van een camper? In dit artikel zetten we meer dan 100 tips voor je op een rij voor als je een camper wilt kopen.

Wil je een camper kopen? Oriënteer je dan goed!

Oke, je wilt dus een camper gaan kopen. Wat een fantastisch besluit! Als je een camper gaat kopen is het belangrijk om je vooraf goed te oriënteren en je te laten informeren. Het allereerste boek dat wij kochten was “Dus u wilt een camper“. In dit boek vind je nuttige tips die je helpen bij je keuze welke camper aan te schaffen. 

Buiten het lezen van boeken en informatie op internet, is het ook raadzaam om meerdere camperdealers, handelaren en beurzen te bezoeken. Hier doe je veel inspiratie op.  

Uiteindelijk krijg je voor jezelf een beeld welke indeling en formaat van een camper je het meeste aanspreekt. Moet jij iedere avond je bed in elkaar zetten of is de camper voorzien van een vast bed? En hoeveel slaapplaatsen wil je in de camper? Moet je in de camper gebruik kunnen maken van een douche? Wil je fietsen in de camper meenemen? Of voldoet een fietsendrager achterop de camper? 

Verschillende soorten campers

Er zijn campers in veel soorten en maten. Er zijn grofweg vier verschillende soorten campers.

Alle vier de modellen hebben hun eigen voor- en nadelen. Weet je nog niet zeker wat voor soort camper je wilt? Huur dan een keer een camper en kijk of deze je bevalt.

Nieuwe of gebruikte camper kopen?

De volgende afweging die je moet maken: koop je een splinternieuwe camper of toch een gebruikte? Op dit moment zijn hebben nieuwe campers een lange levertijd. We zien daarom dat op de 2e handsmarkt er soms erg hoge prijzen worden gevraagd. Maar wie goed zoekt, komt ongetwijfeld zijn of haar droomcamper tegen voor een redelijke prijs. 

Bij de aanschaf van een nieuwe camper is alles uiteraard nog in nieuwstaat. Je zult de eerste jaren tegen weinig problemen aanlopen. Ga je voor een gebruikte camper, dan kan er eerder wat kapot gaan. Het heeft de voorkeur om een gebruikte camper bij een Bovag aangesloten bedrijf te kopen. Je krijgt op de camper dan tegenwoordig ruime Bovag garantie. Dit geeft je meer zekerheid. Het gaat in de meeste gevallen om serieuze bedragen. 

Aankoopkeuring gebruikte camper

Soms is het liefde op het eerste gezicht als je tegen een gebruikte camper aanloopt. Dit is jouw camper! Maar ga niet over één nacht ijs. Het is verstandig om altijd een aankoopkeuring uit te laten voeren. Dat een camper APK gekeurd is, zegt verder niets over de werkelijke staat van de camper. Een APK keuring kijkt alleen naar de technische aspecten van het voertuig. Net zoals bij een gewone auto. 

Een camper kan gebreken hebben, die met het blote oog niet te zien zijn. Zeker als je een camper van een particulier koopt, is het verstandig een aankoopkeuring uit te laten voeren. Een aankoopkeuring kost gemiddeld zo tussen de 200 en 500 euro. Dit bedrag is afhankelijk van wat je allemaal wilt laten keuren. Hoe uitgebreider de keuring, hoe hoger het bedrag. Onder andere een vochtmeting kan onderdeel zijn van een aankoopkeuring. 

Garantie

Als je een 2e hands camper koopt van een particulier, heb je geen recht op garantie. Het heeft daarom de nodige voordelen om je camper te kopen bij een bedrijf. In die gevallen heb je altijd recht op garantie. Loop je gedurende de garantieperiode tegen problemen of defecten aan, dan is de verkoper verplicht deze te herstellen.

Kijk echter wel goed wat er precies onder de garantie valt. Het kan zijn dat er uitsluitingen worden gemaakt. Dit zie je nogal eens bij de wat oudere campers. Er wordt dan bijvoorbeeld wel garantie gegeven op de motor en versnellingsbak. Maar niet op bijvoorbeeld de koelkast, rolgordijnen of de kachel. Vraag dit dus goed na bij de verkopende partij.

Als je de keuze hebt, koop bij voorkeur bij een BOVAG erkend camperbedrijf. Een dergelijk bedrijf heeft dan een zogenaamde kampeerauto erkenning van de Afdeling Mobiele Recreatie van de BOVAG. Zo’n BOVAG bedrijf mag dan campers verkopen met BOVAG kampeerautogarantie. Dit biedt je als koper net wat meer zekerheid.

Controleer de camper goed op vochtproblemen

De grootste bedreiging voor een tweedehandscamper is vocht. Vocht betekent vaak schimmel, stank en rare vlekken. Met name bij (half-)integraal campers moet je hier alert op zijn. Bij buscampers is dit minder het geval. 

Wanneer een camper te maken heeft met vochtproblemen kunnen houten panelen krom trekken, worden zijwanden zacht en kan de bodem van de camper gaan roesten. Dit wil je echt niet! Het meeste vocht verzamelt zich langs randen van het plafond en rond de dakramen. Maar ook  in de kastjes, onder aan de zijwanden, in hoeken, langs ramen en in de bekleding. 

Wanneer een camper te maken heeft met serieuze vochtproblemen, ruik je dit al snel zodra je de camper binnenstapt. Ruikt een camper sterk naar luchtverfrisser, wees dan extra op je hoede. Wellicht probeert de verkoper vochtproblemen te verdoezelen. Het laten uitvoeren van een vochtmeting is dus altijd aan te raden!

Je kunt ook zelf een vochtmeter aanschaffen. Lees hierbij dan goed de gebruiksaanwijziging.

Onderhoudshistorie van een camper

Ten opzichte van een auto is de onderhoudshistorie van een camper vele malen belangrijker. Denk hierbij aan zaken zoals:

  • Waar is de camper gestald? Binnen in een overdekte stalling of buiten?
  • Heeft de camper altijd zijn (technische) beurten gehad?
  • Zijn er onderhoudsnota’s aanwezig?
  • Zijn kitnaden regelmatig bijgewerkt om lekkages te voorkomen?
  • Wat is de oorsprong van een camper? Is deze geïmporteerd?
  • Hoeveel eigenaren heeft de camper gehad? 
  • Hoelang heeft de vorige eigenaar de camper in zijn bezit gehad?

Vraag altijd een kilometer rapport op. Je kunt deze tegen betaling aanvragen via diverse websites, waaronder bij de RDW of Finnik.nl. Klinkt een kilometer stand te mooi om waar te zijn, let dan extra goed op. Het komt helaas nog regelmatig voor dat kilometerstanden worden teruggedraaid. Wordt een kilometerstand als “onlogisch” beoordeeld, wees dan extra alert. Wanneer er wordt aangegeven “geen oordeel”, dat gaat het vaak om een camper die is ingevoerd uit het buitenland. Dit hoeft uiteraard geen probleem te zijn. In die gevallen is de aanwezigheid van een onderhoudsboekje nog belangrijker.  Je kunt hierin zien bij welke kilometerstand er welk onderhoud is uitgevoerd. Bel bij twijfel het betreffende bedrijf op en vraag zaken na. 

Afleverdatum

Zeker bij de aanschaf van een nieuwe camper is het belangrijk om een afleverdatum in het contract op te nemen. Maak daarbij goede afspraken. Wat als de camper later geleverd wordt dan afgesproken? Ben je bij nieuwe campers dan eventueel meer geld verschuldigd? Er is wereldwijd een tekort aan electronica-chips. Hierdoor zien we dat de prijzen van auto’s en campers spontaan duurder worden. In het geval van een nieuwe camper is het raadzaam hierover dus goede afspraken te maken met de verkopende partij. 

Er zijn gevallen bekend waarbij een verkopende partij zomaar de prijs van een camper verhoogd met enkele duizenden euro’s van het moment van bestellen tot levering. Levertijden kunnen door het chip tekort verlengd worden met 2 jaar. 

Controleer het leefgedeelte van de camper

Wellicht overbodig om te benoemen, maar controleer uitgebreid het leefgedeelte van de camper. Werken alle sloten nog? Gaan alle deurtjes en lades goed open en dicht? Hoe zit het met de rolgordijntjes en rolhorren? Werken deze nog zoals het hoort? 

En hoe zit het met de aanwezige apparaten in de camper? Zoals de waterkraan, het gastoestel, de koelkast en de kachel? Werken deze allemaal nog goed? 

Inspecteer de carrosserie

Als je zelf weinig verstand hebt van voertuigen, kijk dan of er wellicht iemand in familie- of vriendenkring is die met je mee kan gaan. Heb je deze persoon niet in je omgeving, dan hoeft dat niet meteen een ramp te zijn. Veel zaken kun je (ook zonder technische kennis) prima beoordelen. Zoek voor je bezichtiging op internet wat de zwakke punten van een bepaald model is en let daar goed op. 

Bekijk de buitenkant van de camper goed. Hoe zien de kitnaden eruit? Dichten deze nog goed af of zie je kieren en scheurtjes? Zo ja, dan zou dat vochtproblemen kunnen veroorzaken. Zie je kleurverschil in de carrosseriepanelen? Dan is er misschien wel schade geweest en is beplating opnieuw gespoten. Zie je kleine roestblaasjes op lasnaden of bij de wielkasten? Dan is de kans groot dat er ook op andere plaatsen roest aanwezig is. Een gedegen inspectie of aankoopkeuring is dan noodzakelijk. 

De staat van de banden

Kijk kritisch naar de staat van de banden. Voor een nieuwe set camperbanden betaal je makkelijk rond de 1000,- euro. Check ook de leeftijd van de banden. Banden ouder dan 6 jaar kunnen last krijgen van verdroging. 

De leeftijd van een band kun je makkelijk checken. Je ziet aan de zijkant van de band een code. Deze begint met DOT. De laatste twee cijfers van deze DOT-code geven het productiejaar aan. 

Er zijn verzekeraars die je verplichten banden van ouder dan 6 jaar te vervangen. En dat is niet voor niets. 

Controleer tevens of het reservewiel er bruikbaar uitziet en of krik en slinger aanwezig zijn. 

In landen om ons heen zijn tijdens de wintermaanden winterbanden verplicht. Het is mooi meegenomen als er een extra set wordt meegeleverd met voldoende profiel. Is de camper voorzien van zogenaamde All-seasonbanden, dan heb je geen extra set nodig. 

Is de camper verder helemaal naar je zin, maar voldoen de banden niet. Dan is dit wellicht nog een punt om wat (meer) van de prijs af te krijgen. 

Het gewicht van de camper

Campers die je met een B-rijbewijs mag besturen, mogen niet zwaarder zijn dan 3.500 kilogram. Campers zijn door het gebruik van accessoires al vaak zwaarder dan het kenteken als rijklaargewicht opgeeft.

Het is daarom aan te raden om tijdens de proefrit een weegbrug te bezoeken. Bekijk of er voldoende laadvermogen overblijft voor personen, een volle tank brandstof, watertanks, fietsen en de nodige bagage.

Maak een lange proefrit

Als een camper er verder prima uitziet is dat mooi meegenomen. Maar vergeet vooral niet een flinke proefrit te maken. Rijdt de camper lekker? Werkt alles nog soepel? Slipt de koppeling niet? Schakelt de camper zonder problemen?

Trap tijdens de proefrit ook eens flink op de rem (uiteraard als er niemand vlak achter je rijdt). Blijft het stuur dan rechtstaan of trekt het stuur naar een bepaalde kant? 

Hoe zit het met bijgeluiden? Wat hoor je allemaal en is dit reden tot verdere inspectie? Komt er extreem veel rook uit de uitlaat? Loopt de camper rustig stationair? 

Heb je twijfels over de je bevindingen naar aanleiding van je proefrit? Regel dan zeker een aankoopkeuring. 

Welk rijbewijs heb je nodig voor het rijden in een camper?

Het rijbewijs wat je in Nederland nodig hebt voor een camper is volledig afhankelijk van het gewicht van de camper. Tot 3.500 kilo mag je een camper besturen met een rijbewijs B. Tussen 3.500 en 7.500 kilo is een rijbewijs C1 vereist. Boven de 7500 kilo is een rijbewijs C vereist. 

Bij campers van boven de 7500 kilo gaat het om het aantal zitplaatsen in de camper. Bij 8 tot 16 zitplaatsen volstaat een rijbewijs D1 mits de camper korter is dan 8 meter. Is de camper langer dan 8 meter, dan is een rijbewijs D benodigd.

Neem een weloverwogen besluit

We zien het allemaal om ons heen. Mede door de intrede van Covid-19 zijn campers enorm populair en worden steeds populairder. Door de huidige vraag en het geringe aanbod is het lastig om een geschikte tweedehands camper te vinden. Een camper die aan al jouw eisen voldoet. 

Loopt je tegen zo’n camper aan, dan zou je hem gelijk het liefst willen betalen en ermee naar huis rijden. Maar… het gaat nu eenmaal niet om de aanschaf van een pakje boter. Laat druk en emotie niet meespelen. Ga grondig en goed voorbereid op pad. Neem iemand mee met verstand van zaken en laat bij twijfel altijd een aankoopkeuring uitvoeren. En lijkt een camper qua prijs te mooi om waar te zijn, krap dan eerst nog eens even 3 keer achter je oren. Geloof mij… Het gaat ook jou lukken om je droomcamper te vinden. 

Tot slot hebben we hieronder een 3-tal handige checklists voor je opgesteld. Doe er je voordeel mee. 

Checklist camper: Basis

  1. Voertuigpapieren: kentekenbewijs, APK-keuringsbewijs, BOVAGgarantiebewijs.
  2. Controleer de kilometerstand aan de hand van het onderhoudsboekje.
  3. Controleer de RDW online gegevens (https://ovi.rdw.nl/) op de status en tellerstanden.
  4. Rapport van aankoopkeuring Dekra Nederland, Mijn Autocoach, CED.
  5. Carrosserie op deuken, krassen en roestvorming. Polyester opbouw op scheurtjes.
  6. Kunststofdelen, zoals bumpers, zonder schade.
  7. Deuren, motorkap en sloten gangbaar.
  8. Brandstoftankklep en deksel gangbaar en afsluitbaar.
  9. Ruitenwissers in goede orde en functioneren.
  10. Ruitensproeier aanwezig en functioneert.
  11. Verlichting in orde (groot- en dimlicht, richtingaanwijzers, achterlichten, remlichten, nummerbord- en contourverlichting) Let op gaatjes in koplampen i.v.m. vocht.
  12. Banden, inclusief reservewiel: profieldiepte >1,6 mm, winterbanden > 4 mm. Banden niet ouder dan zes jaar. Let op uitstulpingen aan de buitenzijde en op voldoende draagvermogen. Controleer dit via de referentielijst van de bandentabel.
  13. Antenne van de radio in orde en niet gebroken. Autoradio functioneert.
  14. Centrale portiervergrendeling functioneert. Werken alle sloten ook met de sleutel?
  15. Portierramen gaan goed open en dicht. Portierrubbers niet gescheurd?
  16. Startaccu. Let op de leeftijd. Laat belastingtest doen. Gaat ca. vijf jaar mee.
  17. Informeer naar de staat van de distributieriem. Is deze onlangs vervangen? Bij twijfel de distributieriem laten vervangen.
  18. Controleer of de voor- en achterbelasting niet worden overschreden. Wegen is nodig.
  19. Controleer of er voldoende laadvermogen is. Vergelijk het weegresultaat met de specificaties op het kentekenbewijs en/of het typeplaatje.
  20. Oliepeil: meten en let op olielekkage (olie zweten).
  21. Kijk onder cabinematten en let op vocht.
  22. Veiligheidsriemen in orde. Aantal erkende zitplaatsen tijdens rijden.

Checklist camper: Opbouw

  1. Onderzoeken op deuken, krassen en bobbels. Bij aluminiumafwerking geen aluminiumrot.
  2. Let op kleine gaatjes.
  3. Kunststofdelen schadevrij en zonder scheuren.
  4. Deuren, luiken en sloten gangbaar.
  5. Sluiten deuren en luiken goed af?
  6. Sluiten de ramen goed af en zijn ze gangbaar?
  7. Contourverlichting in orde?
  8. Fiets / scooterdrager zit goed vast en is gangbaar? Let op afkitting bevestigingspunten.
  9. Zijn alle bevestigingsdelen aanwezig om fietsen/ motor vast te zetten?
  10. Is waarschuwingsplaat (rood-wit gestreept) voor de drager voor vakantie in Italië aanwezig?
  11. Informeer naar testrapport vochtmeting.
  12. Afdichtingprofielen: zitten deze vast en zijn ze dicht?
  13. Watervulaansluiting: zit ze vast en is ze afsluitbaar.
  14. Steunpoten: aanwezig en zijn ze gangbaar en goed te bedienen?
  15. Achteruitrijcamera: zit goed vast en functioneert?
  16. Opstap onder de toegangsdeur: gangbaar en in goede staat?
  17. Gasbun: ventilatieopening aanwezig. (minimaal 100 cm²). Leidingen gebeugeld?
  18. Dampgasinstallatie: Installatie- en/of keuringsrapport aanwezig? Let op leeftijd flexibele slang en slijtageplekken aan deze slang.
  19. Bij Pick-up: test de afzetinrichting. Weeg de combinatie. Let op de minimale voorasbelasting van ca. 35% van de totale massa.
  20. Bij Pickup: stroomkabelverbinding tussen auto en opzetunit functioneert?
  21. Bij Pickup: is de opzetunit optimaal vergrendeld op de laadbak cq op het chassis?
  22. Ladder aan achterwand: bevestigingen aan de wand zijn niet gescheurd en zitten goed vast? Geen lekkage bij bevestigingspunten?
  23. Dakreling: bevestigingen aan het dak niet gescheurd en zitten goed vast? Geen lekkage?
  24. Dakluiken: rondom goed gekit?
  25. Zonnepanelen: zitten goed vast en zijn rondom bevestigingen van het frame goed gekit?
  26. Alkoof: aansluiting op het dak van de basisauto lekvrij? Afdichtingskit niet gescheurd?
  27. Aansluiting opbouw achterzijde cabine lekvrij, afdichtingskit niet gescheurd?
  28. Luifel zit vast en is in goede staat? Luifel uitdraaien, niet gescheurd of stangen verbogen?
  29. Raamkozijnen sluiten goed aan op de wanden en lekken niet? Raamrubbers zijn niet gescheurd?
  30. Airco: bevestiging op dak in orde en afgekit?
  31. Aansluiting CEE-stekker in orde? Aansluiten en contoleren.
  32. Aardlekschakelaar: geen schade en functioneert goed?
  33. Schoonwatersysteem: geen schade en lekkages aan slangen en aansluitingen, waterpomp functioneert, reinigingsopening aanwezig? 
  34. Vul de watertank en controleer het systeem
  35. Vuilwatersysteem: afvoer eenvoudig te bedienen en functioneert? Reinigingsopening aanwezig?

Checklist camper: Interieur

  1. Interieur: ruikt het muffig en vochtig? Is er gerookt?
  2. Let op schimmelplekken op wanden (ook achter de gordijnen), in kasten en doucheruimte.
  3. Let op gerepareerde delen en overgeplakte wanddelen.
  4. Meubelscharnieren en afsluitingen testen. Roest bij metalen scharnieren?
  5. Gebruik veiligheidsriemen testen.
  6. Hoofdsteunen testen, zitten deze vast?
  7. Dinettetafel functioneert? Bevestiging op de vloer in orde?
  8. Bekleding stoelen en banken schoon en niet versleten?
  9. Bedverbreding functioneert en eventueel bijbehorende delen aanwezig?
  10. Vast bed: lattenbodem niet stuk, matras schoon en niet versleten?
  11. Let op schimmelplekken op de bodem opbouw onder het vast bed.
  12. Plafondbed goed te bedienen en te zekeren. Bodem heel en matras schoon en niet versleten?
  13. Rollo’s bij de ramen functioneren en zijn gangbaar?
  14. Ramen gangbaar, goede afsluiting, afdichting en uitzetsysteem functioneren? Raamrubbers
  15. zijn niet uitgedroogd?
  16. Verwarming: ringsysteem in orde, geen lekkages en ventilator werkt? Openingen werken goed?
  17. Boiler: functioneert op gas en 230 V, komt op temperatuur? Geen lekkage?
  18. Boiler: Vorstbeveiliging aanwezig en functioneert? Ontlastventiel dicht?
  19. Douchecabine: kranen, afvoer functioneren? Geen scheuren in kunststofdelen? Bak niet lek? Vochtmeting vloerdelen rondom de cabine uitvoeren.
  20. Keukenblok: armaturen heel en functioneren? Kastjes gangbaar en sluiten goed af? Laden functioneren en rails niet stuk? Goede waterafvoer en geen lekkage?
  21. Kookplaat: geen schade, branders functioneren en blauwe vlampunten zijn zichtbaar?
  22. Vlambeveiliger functioneert? Sluit gastoevoer af.
  23. Ventilatie: voldoende mogelijkheid om te ventileren? (luiken en ramen)
  24. Dampgassysteem: getest en installatie- en/of het keuringsrapport aanwezig?
  25. Koelkast: geen schade, sluit de deur goed af, vergrendeling goed, functioneert op gas, 12 V en 230 V?
  26. Controlepaneel: geen schade en werken de indicaties?
  27. Cassette WC: geen schade, functioneert goed, aanwezige ontluchting in orde, cassette leeg, tank gevuld?
  28. Beeldweergave achteruitrijcamera functioneert?
  29. Indicaties voor achteruitrijsensoren functioneren?
  30. Airco: geen schade? Goede werking? Uitstroomopeningen functioneel en te richten?
  31. Huisaccu: let op leeftijd. Laat een belastingtest uitvoeren. De leeftijd van een accu is ca. drie tot vijf jaar.
  32. Functioneert het 230 V circuit? Aansluiten en controleren.
  33. Functioneer het 12 V circuit? Aansluiten en controleren.
  34. TV: geen schade en functioneert? Aansluiten en controleren.
  35. Satellietsysteem: geen schade, schotelantenne functioneert, goede ontvangst, receiver functioneert? Aansluiten en controleren.
  36. Dinettebanken, ruimte onder de bank: let op lekkage bij slangaansluitingen.
  37. Alarmsystemen: aanwezig en functionerend? Inbouwcertificaat aanwezig?
  38. Mechanisch anti-inbraaksysteem: aanwezig en het functioneert?

Samengevat

Kortom, er komt veel kijken bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte camper. Zorg dat je goed voorbereid op zoek gaat naar een camper. We hopen je met deze tips alvast een klein beetje op weg geholpen te hebben.

Wil je deze lijst digitaal ontvangen? Stuur ons dan even een mailtje via het contactformulier

Ook interessant: